Szemüveg vagy kontaktlencse?

2017. október 17. 18:00 - Only Women

Október a látás hónapja

img_5167.JPG

Ez a bejegyzés is egy olyan bejegyzés, amit már régebben terveztem, hogy majd meg fogom írni nektek, de ezt egyfajta joker témának szántam, hogy ha egyszer nem lesz ötletem, akkor majd erről fogok írni. Aztán egyik nap, amikor a városban sétáltam láttam egy optikának a kirakatában egy plakátot, amin rajta volt, hogy október a látás hónapja, így a hirtelen váltás lett és rájöttem, hogy a joker témát nem hagyhatom meg joker témának, hiszen mikor lenne aktuálisabb írni róla, mint pont most?! Ebben a bejegyzésben főleg a saját tapasztalatimat szeretném leírni nektek, és remélem tudok segíteni azoknak, akik esetleg most lett szükségük szemüvegre, vagy akik már régebb óta azok, akkor remélem ők csak helyeselni tudnak azokkal kapcsolatban, amit leírok. :)

Idén októberben rendezik megmár 11. alkalommal a látás hónapját. Ez azt jelenti, hogy egész októberben országszerte több száz optikában ingyenesen ellenőrzik a látásodat, ami szerintem rendkívül hasznos dolgok és érdemes kihasználni, mert ha máskor mész el látásvizsgálatra,és nem csináltatsz szemüveget vagy veszel kontaktlencsét, akkor fizetni kell a sima ellenőrzésért, ami, ha jól emlékszem, akkor 5000 Ft körül van. Az emberek körében egyébként egyre inkább nő azoknak a száma, akik elmennek ellenőriztetni a látásukat. Statisztikai adatokra is kíváncsi voltam: még az első évben körülbelül 17 ezren mentek el, 2016-ban már 64 ezren mentek el szemvizsgálatra, és várhatóan idén még többen fognak elmenni. Mielőtt elmentek érdemes megnézni, hogy melyik optikák vesznek részt ebben az akcióban, a Vision Express és Ofotért üzletek biztosan részt vesznek. Ezen kívül érdemes utána járni, hogy szükséges-e időpontot kérne, vagy pedig érkezési sorrendben vizsgálják meg az embereket. 

Érdekes adat ezen kívül még, hogy Magyarországon 1,5 millió olyan ember van, akinek rossz a látása és ennek ellenére nem megy el vizsgálatra. Látásszűrésre pedig szükség van, nagyon fontos, hogy évente ellenőriztessük a szemünket, hogy rendben van-e. Sajnos az emberek hajlamosak természetesnek venni, hogy látnak, pedig nagyon nagy kincs a látás. Tudtátok, hogy a látás segíti a tájékozódásunkat 75%-ban, ami szerintem óriási arány. Így vigyázzunk rá, és ha egyszer van lehetőség arra, hogy ingyen megvizsgáltassuk a szemünket, akkor legalább ezt használjuk ki. A magyar emberek felének rossz a látása. Ezt az adatot személy szerint egyébként keveslem, szerintem sokkal több embernek rossz a látása. Emlékszem még, hogy középiskolában egyik órán a tanár megkérdezte, hogy hány embernek rossz a látása és a 35 főből körülbelül hatan nem tették fel a kezüket.

Én személy szerint körülbelül 13 évesen lettem szemüveges. Emlékszem, hogy nagyon nem szerettem volna szemüveget, így kezdetben nem is mondtam a szüleimnek, hogy rosszul látok. Én úgy vettem észre, hogy mikor vártam a buszt, hogy jöjjön homályosan láttam, később aztán már az iskolában a táblát sem láttam, így rájöttem, hogy muszáj lesz a szemüveg. Elmentünk látásvizsgálatra és kiderült, hogy távolra nem látok, és így mínuszos szemüvegre van szükségem. Az első szemüvegem kiválasztása elég hosszú folyamat volt, körülbelül egy órát válogattam a keretek között, mire megtaláltam az igazit, de az üzletben nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Később aztán középiskolában egyik barátnőmnek volt kontaktlencséje és igazából ő adta meg az utolsó löketet arra, hogy én is kipróbáljam.

Szemüveg vagy kontaktlencse?

Ha igazán őszinte akarok lenni, akkor bevallom nem tudnék választani a kettő között, mindegyiket nagyon szeretem. Élethelyzet függő, hogy inkább melyiket választom, de egyik nélkül sem tudnék ma már élni.

Szemüveg

Kezdetben amennyire a szemüveg ellen voltam, ma már annyira szeretem. Annyira szép keretek vannak ma már, hogy öröm őket hordani. Nem hiába csináltat nagyon sok ember dioptria nélküli szemüveget divatból. Azért én személy szerint csak úgy divatból nem csináltatnék szemüveget, mert elég drága kiadás egy szemüveg. Ha különböző akciókat ill. kedvezményeket kifogunk, akkor viszonylag olcsón kijöhetünk belőle, de még úgy sem pénztárca barát. Egy pár jó minőségű lencse a szemüvegbe közel 30 000 Ft-ba kerül és ehhez még hozzájön a keretnek az ára. Nyilván vannak olcsóbb keretek is, amelyek 10-15 000 Ft körül vannak, de az áruk a végtelenbe vezet. Természetesen megértem azokat az embereket, akik nem ebből a kategóriából választanak, ha nem találnak olyat, ami tetszik nekik. Mivel én távolra nem látok, így állandóan kell hordanom a szemüveget, így nem arra mentem rá, hogy minél olcsóbb legyen, hanem olyan legyen, amit szívesen veszek fel minden nap.

img_5164.JPG

Ezt a szemüvegkeretet kb. 2 éve vettem a Vision Expressben, de múltkor voltam bent és még mindig lehet kapni. Ez egy Max&Co. márkájú szemüveg és nekem óriási szerelem, nagyon tetszik. Részemről megtaláltam a szemüvegben a Ő-t. :)

Nekem az utcai szemüvegemben lévő lencse az UV-szűrő és tükröződéscsökkentő réteggel is be van vonva, valamint vékonyított is, mivel már -2.0 dioptriájú, így elég vastag lenne a lencse, ezért hogy esztétikusabban nézzen ki vékonyítottra volt szükség. Ezen kívül van egy külön szemüvegem is, melyet a munkában használok, melynek a lencséje monitorszűrő réteggel van bevonva. Ennek a lényege, hogy megszűri a monitor által kibocsájtott káros sugarakat és ezáltal kevésbé roncsolja a szemünket a folyamatos számítógép előtt végzett munka. Ez a lencse kicsit drágább volt, de a szemem védelme érdekében fontos volt, viszont ez dioptria nélküli, mivel általában kontaktlencsét hordok. A szemüveg árát viszont csökkentette az, hogy olcsóbb keretet választottam hozza. Egyrészt találtam is olyat az olcsóbb árkategóriában, ami tetszik, másrészt, mivel csak a munkában használom és utcára úgy sem hordom, így nem akartam a keretre is több tíz ezer forintot költeni.

Személy szerint nagyon szeretem a szemüveget, mert szerintem nekem jól is állnak, tehát egy outfit tökéletes kiegészítője, másrészt karakteressé teszi az arcot. Hosszabb távon vezetni én például csak szemüvegben tudok, mivel ahogy folyamatosan egy irányba koncentrálok, úgy kiszárad a szemem és elkezd bökni a kontaktlencse, tehát akkor szemüveg nélkül meghalnék. :) Az egyetlen dolog, amit nem szeretek a szemüvegben, az az, hogy a hideg időben mindig bepárásodik, amikor a hidegből melegbe megyek és ilyenkor legalább 1-2 percet kell várni mire újra látok benne. Hiába használok párásodás elleni tisztító folyadékot, az sem használ. De ez legyen a legkevesebb. :) Illetve még egy apróság van. Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én akár mit teszek nem tudom olyan tisztára megpucolni a szemüvegem, mint amikor elhoztam az optikából. Bármivel törlöm meg, bármilyen tisztító folyadékot használok látom a napsütésben a kis csíkokat, amik a törlés után maradnak. Lakáson belül nincs vele semmi gond, de nyáron az utcán látom. Szóval, ha erre van valami tuti tippetek, akkor kérlek írjátok meg kommentben! :)

 

Kontaktlencse

 Nagyon sokan félnek a kontaktlencsétől. Az elején leszögezném én is nagyon féltem, és megértem azokat is, akik nem használnak kontaktlencsét és fura nekik. Elképzelhetetlen volt számomra, hogy hogyan tud valaki a szemében nyulkálni, és hogy nem zavarja őt, hogy van valami a szemében. Minden kontaktlencsét nem használó! Higgyétek el nekem, számunkra a kontaktlencse a világ egyik legtermészetesebb dolga és fel sem tűnik, hogy van valami a szemünkben. Nekem olyannyira nem tűnik fel, hogy volt már rá példa, hogy megkérdezték, hogy neked rossz a látásod? És rávágtam, hogy nem, mert meg is feledkeztem róla. :)

Nem kell félni tőle, mert mielőtt odaadnák neked a kontaktlencsét egy oktatáson kell részt venni. Én elmentem először vizsgálatra, mivel külön meg kell vizsgálni a szemet kontaktlencsére is. Általában kontaktlencséből nem kell olyan erős dioptriájú, mint szemüvegből. Utána berakja neked az optikus a kontaktlencsét a szemedbe, hogy megnézd milyen érzés és utána el tudod dönteni, hogy szeretnéd-e vagy sem. Ha szeretnéd, akkor megmutatják neked, hogy hogy kell betenni meg kivenni, párszor el kell gyakorolnod ott, valamint elmondják azt is, hogy mire kell figyelni, mielőtt bele nyúlsz a szemedbe. Ez az oktatás változó hosszúságú kérdés az, ki milyen gyorsan tanulja meg, mivel amíg nem tudod magadnak betenni meg kivenni, addig nem adhatják oda neked. Nekem körülbelül egy óráig tartott. Megjegyezném, hogy utána jó pár napig 1 órával előbb keltem, mert el kellett vacakolnom azzal egy darabig, mire sikerült betenni a lencsém. Mára már ez fél percre sikeredett redukálni.

img_5172.JPG

Így lehet, hogy egyfajta kínzó módszernek néz ki, de higgyétek el egyáltalán nem fura, és észre sem veszed, hogy már bent is van a helyén.

A legfontosabb, hogy mielőtt a szemedbe nyúlsz figyelj a higiéniára! Kezet kell mosni előtte szappannal és olyanba kell megtörölni a kezed, ami nem szöszmötöl, hogy nehogy egy szösz a szemedbe kerüljön. Valamint a kontaktlencse tartóban lévő folyadékot is minden egyes alkalommal ki kell cserélni.

A kontaktlencséknek rengeteg típusa van. Vannak az egy napig használható lencsék. Amik főleg a sportolóknak alkalmasak, hiszen sportolni sokkal kényelmesebb kontaktlencsében, mert nem kell félni, hogy leesik a szemüveg és valami baja lesz. Valamint nagyon sokan szokták alkalmazni különlegesebb alkalmakkor, mikor nem szeretnének szemüveget, pl. esküvőn vagy ballagáson vagy szalagavatón...stb. Én 30 napos lencsét használok, vagyis egy hónapig lehet használni. Vannak lencsék, amiket bent lehet hagyni estére is és lehet benne aludni, valamint vannak olyanok, amiket 12 óra után ki kell venni. Én nem szeretem estére bent hagyni a kontaktlencsém, így nekem 12 órás van, de utána jól is esik kivenni és pihentetni a szemet. Én mikor haza érek a munkából akkor szoktam kivenni és váltok át szemüvegre. A kontaktlencséseknek egyébként ajánlott műkönnyet használni, ami arra jó, hogy ha kiszáradna a szemed akkor cseppenteni kell a szembe és ismét nedves lesz. Ez a szem romlásának esélyét is csökkenti.

nevtelen.jpgÉn ezt a fajta kontaktlencse tisztító folyadékot szeretem, és minden adag folyadékhoz adnak egy új kontaktlencse tartót, ami szerintem tök jó, mivel sokkal higiénikusabb, ha időközönként váltjuk.

Szerintem a kontaktlencse egy rendkívül hasznos dolog és nagyban megkönnyíti az emberek életét, de számolni kell azzal, hogy megfelelő higiéniás feltételeket követel, amire muszáj odafigyelni, valamint arra is, hogy nem érintkezhet vízzel, mivel akkor a dioptriáját elveszíti. Ezenkívül számolni kell azzal is, hogy ez folyamatos pénzkiadást igényel. Nekem fél évi kontaktlencse adagom kerül körülbelül olyan 15 000 Ft-ba valamint kontaktlencse tisztító folyadékot is kell venni hozzá, amiből fél évi adag kb, 5000 Ft. Folyadékból vannak olcsóbb verziók is a különböző drogériákban, de én a kezdetektől fogva az optikában levő verziót használom, ami teljesen bevált.

 

 

Szóval használjátok ki az októbert és menjetek el megnézetni a szemeteket, mert óriási kincs és akkor is értékelni kell, amíg egészséges  és oda kell rá figyelni.

Kicsit ugyan hosszúra sikeredett a bejegyzés, de szerintem hasznos. Remélem, hogy segítettem valamit annak, aki most csináltat szemüveget, vagy meghoztam a szemüvegesek kedvét arra, hogy kipróbálják a kontaktlencsét.

Írjátok meg kommentben, hogy ti szemüvegesek vagy kontaktlencsések vagytok-e, vagy egyáltalán rossz-e a látásotok.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlywomen.blog.hu/api/trackback/id/tr1812988522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vanRob 2017.10.18. 08:17:50

Ezt hogy érted kedves blogger? " megszűri a monitor által kibocsájtott káros sugarakat". Ez igaz volt (részben) a régi katódsugárcsöves készülékekre, de a mai modern LCD vagy LED monitorok estében az a káros sugár az maga a képet vagy szöveget alkotó változó hullámhosszúságú fény... Ami a valódi probléma, az a statikus képet meredten bámuló ember. A hosszú időn keresztül csak egy fix távolságra fókuszálás. A ritkább pislogás, ami által a szemgolyó természetes kenése (nedvesen tartása) nem elégséges. Emiatt kiszárad, viszket. Az emberek meg arra fogják, hogy "káros sugár". Nem.
A szemüveg vs kontaktlencse "csatát" nálam egyértelműen a szemüveg nyerte. Amikor már nagyon fáradt a szemem, csak leveszem a szemüveget, és megmasszírozom a szemgolyóimat. Ezt kontaktlencsével nem lehet megtenni. Amikor hazaérek, az első, hogy leveszem a szemüvegemet, aztán amikor kell, visszateszem. Vagy nem. Ezt kontaktlencsével nem lehet megtenni. Illetve baromira nem lenne praktikus.
A párásodás bosszantó, a folyamatosan változó divat a kereteknél bosszantó, a karcossá lévő lencse bosszantó. De inkább ezek a fentebb vázolt kvázi "előnyökkel", mint a lencse.

xtlight 2017.10.18. 08:51:46

Kontaktlencséről tudok nyilatkozni. 15 éves koromig szemüveges voltam, és már 25 éve használok kontaktlencsét, ezért a tapasztalataim mondhatom, hogy teljes körűek. 1 napos lencsét használok, amióta csak létezik. Így nem kell folyadékra költeni, nem kell tisztogatni, mert minden reggel újat veszek elő, cserébe sokkal drágább, kb. 10 ezer/hó. Ha sérül, vagy véletlenül kidörzsölöm a szememből, a relatív veszteség mégis kisebb, mint tartós lencse esetén. Szemfertőzésekre nem vagyok érzékeny. A hiperhigiéniától hamar eljutottam odáig, hogy ha van lehetőségem kezet mosni a lencse berakása előtt, akkor megteszem, de este simán kidobom, akár az utcán is. A hordási idő esetemben korlátlan, mert nem figyelek rá. Ébredés után a fürdőszobában egyből beteszem, és este legtöbbször már az ágyban fekve veszem ki. Néha alszom is benne, nem ajánlják ugyan, de nekem semmi gondom nincs vele. Ami fontos körülmény, hogy meg kell tanulni rendszeresen pislogni. Monitor előtt dolgozva ez nagyon nehéz. Nekem jópár évbe beletelt, mire a rendszeres szemszárazságot leküzdöttem. A lencse egyik vitathatatlan előnye a szemüveggel szemben, hogy nem korlátozza a látótered, nem kell forgatni a fejed vezetés közben stb.

pamutpamlag 2017.10.18. 11:18:10

@vanRob:
"Amikor hazaérek, az első, hogy leveszem a szemüvegemet, aztán amikor kell, visszateszem. Vagy nem. "
.
Ebből arra következtetek, hogy annyira nem is rossz a szemed. Ugyanis ha az lenne, akkor ezt nem tudnád megtenni, nem tudnád levenni egy percre sem, mert bármiféle tevékenységhez, még a lakásban közlekedéshez is elengedhetetlenül szükséges.
Szóval így, hogy annyira nem is rossz a szemed, így "könnyű", illetve így lehetséges. De sajnos sokaknak annyira rossz a szeme, hogy a "legfeljebb leveszem a szemüvegem, és egy darabig anélkül tevékenykedem" a legkevésbé sem opció.

Only Women 2017.10.18. 11:40:38

@vanRob: Valóban az újabb monitorok már annyira nem károsak, mint a régiek ennek ellenére semmiképpen sem egészséges a szemnek, ha órákon keresztül a monitort nézi és ez nagyon könnyen hozzájárul ahhoz, hogy romoljon a szemünk. Az is igaz, hogy kiszárad a szem, ha egy irányba nézünk folyamatosan, ezért is ajánlott a műkönny használata, ami visszaállítja a szem nedvesség tartalmát.
Természetesen mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy a szemüveget, vagy a kontaktlencsét szereti jobban. Sajnos hátránya az van mind a kettőnek, de az előnyük annál nagyobb. Minden elhasználódik egyszer, így a szemüvegnél is számolni kell vele, hogy mivel használjuk és tisztítjuk a lencsét, így az karcos lesz, tehát cserélni kell.
@Szakadás: Igen, gondolkodtam, hogy írok benne a szemműtétről is, de mivel nincs róla tapasztalatom, így inkább arról nem írtam. Az talán tényleg az egyik legjobb megoldás, csak elég drága sajnos. Meg személy szerint én félek is attól, hogy a szememet műtsék.

pamutpamlag 2017.10.18. 11:44:15

@xtlight:
"este simán kidobom, akár az utcán is"
.
Ha jól értem, akkor az utcán kiveszed a lencsédet?
Ez számomra azt jelenti, hogy tulajdonképpen elvagy nélküle is (hisz hazatalálsz, megtalálod a zárat, látod a gyalogátkelő jelzését, stb).
.
Ezzel természetesen nincs semmi gond, csak azt szeretném érzékeltetni, hogy sokan vannak, akiknek a látáskorrekció - legyen az lencse vagy szemüveg - egyszerűen _létkérdés_, és ennélfogva más szinten érinti őket az egész ügy.
.
Sajnos nálunk a családban több ilyen személy is van. Például egyikőjük azért hord lencsét és nem szemüveget, mert a szemüveg lencséi olyan vastagok és nehezek volnának, hogy az eszköz nyomná az orrát, magyarul konkrétan viselhetetlen számára. Tehát hiába minden kontaktlencse elleni érv, számára nem opció a szemüveg, mégpedig olyan szempontok miatt, ami az átlag felhasználóban esetleg fel sem merül.
Benne pedig - érthető módon - az nem merül fel, hogy a lencséjét csak úgy kivegye az utcán :-)

vanRob 2017.10.18. 13:28:05

@pamutpamlag: Igen, illetve nem... :) Valóban nem olyan rossz a szemem, mínusz 1,25. Viszont kábé 20 éve -1 és -1.5 között fluktuál. Annó annyit javasolt a szemészem (a mai napig hozzá járok), hogy rendszeresen fókuszáljak eltérő távolságokra. Ha monitort bámulok egész nap, akkor is 3-4 percenként nézzek fel, nézzek ki az ablakon, vagy bármi. Aztán még nagyon sok folyadékot fogyasztok, és ezek így együtt segítenek a szem egészségét megtartani. Ja, és persze 2 évenként felkeresem (évente illenék, de valahogy "mindig közbe jön valami"...), akkor megvizsgál, és ha szükséges, csinál új lencsét.

vanRob 2017.10.18. 13:32:06

@Only Women: Az optikusomat tudom csak idézni, 3-4 percenként máshová kell nézni, ki az ablakon, bármi. A lényeg, hogy rendszeresen "tornáztassuk" a szemet, fókuszáljunk eltérő távolságokra. Fogyasszunk sok folyadékot. Az amúgy is mindenre jó. Én ehhez tartom magam, a szemen az elmúlt 20 évben -1.5 és -1 között változott, jelenleg, -1(J) és -1.25(B).
Viszont gyakran azon veszem észre magam, hogy ha tompa az agyam, csak ledobom a szemüveget, és rövidesen visszatér az agyamba az élet.

efi 2017.10.18. 14:14:43

Nincs semmiféle monitor káros sugárzás.
Az az ominózus szemüveg a kék fény egy részét szűri. Ami szintén óriási parasztvakítás, mivel a monitoron magán is le lehet venni a kék (meg piros és zöld) összetevőt is a kívánt mértékre. (Meg a kontrasztot is, meg a színhőmérséklet is állatható). Tehát az ilyen szemüveg teljesen FELESLEGES kiadás.

Only Women 2017.10.18. 15:38:49

@efi: Kezdetben én is azt gondoltam, hogy teljesen felesleges, aztán egyik kolléganőm, akinek szintén van egy dioptriamentes szemüvege kölcsönadta az övét egy napra, hogy próbáljam ki, és meglepően sokkal jobb volt. A nap végére pedig nem fáradt el annyira a szemem, mint amennyire szokott. Természetesen minden ember más, így mindenkinek más válik be. Lehet, hogy valakinek nem használ semmit. Én csak a saját tapasztalataimról és véleményemről írtam ezzel kapcsolatban. Minden esetre én nem jelenteném ki, hogy felesleges. Ha valakinek van lehetősége, hogy kipróbálja, akkor szerintem mindenképpen tegye meg. Ha pedig nem érez különbséget, akkor egy tapasztalattal gazdagabb lett. :)

Meowww 2017.10.18. 16:05:54

Sziasztok!
Kórházban dolgozom és azon belül is monitor előtt végzendő munkám van. Nekem is és a kolléganőimnek is van monitor szűrős szemüvege amit nekünk látszerész javasolt. Minden monitor bocsájt ki káros sugarakat, de ez a szemüveg a monitortól és a mesterséges fénytől is óvja a szemet. De biztos minden ember más, de nálunk tökéletesen bevált.
Amúgy ha elolvassátok a blognak a bemutatkozó részét oda van írva, hogy személyes tapasztalatokat írnak benne, ami szerintem nagyon jó, mert nem statisztikai nem más által publikált dolgokat írnak le, hanem amiket ők tapasztalnak gondolnak írnak le.

efi 2017.10.18. 17:28:28

@Only Women:
Ez a próba úgy ért volna valamit, ha az általam leírtakat is kipróbálod. Nem azt állítom, hogy nem használ a szemüveg, hanem azt, hogy teljesen ingyen elérhető ugyanaz a hatás a monitor beállításával.

xtlight 2017.10.19. 07:46:23

@pamutpamlag: +5 dioptriám van, távollátó vagyok. Ellátok a horizontig, de a buszok számát nem már tudom leolvasni. A rövidlátóknak nagyobb szívás, hogy ők nekimennek a falnak is rossz esetben. A távollátást műtettel helyretenni komplikáltabb, az én szememet pl. nem is lehet.

efi 2017.10.20. 19:46:39

@Meowww:
Légyszíves homályosíts fel minket, hogy egy LCD monitor a fényen kívül milyen sugarakat bocsát ki, pláne károsakat, pláne szemre károsakat. Köszönöm.
süti beállítások módosítása